Wednesday 11 April 2018

5 Tips Memilih Sumber Protein yang Betul | Razanirah Aziz

Protein haiwan, Protein tumbuhan, Sumber protein

Pengambilan protein yang betul dapat membekalkan pelbagai manfaat kepada kesihatan dan tubuh badan. Penting untuk mengetahui sumber protein yang betul supaya tidak tersalah memilih.

1. PROTEIN TUMBUHAN VS PROTEIN HAIWAN
Protein tumbuhan merupakan sumber yang mudah dihadam terutamanya oleh warga tua. Sumber protein haiwan seperti daging merah dikuatiri mengandungi bahan merbahaya dan berpenyakit.

2. KANDUNGAN KOLESTROL TINGGI VS KOLESTROL RENDAH
Protein tumbuhan mempunyai kadar kolestrol yang rendah berbanding protein haiwan.

3. KANDUNGAN TINGGI LEMAK VS RENDAH LEMAK
Protein berasaskan haiwan mengandungi lemak tepu dan lemak trans manakala protein berasaskan tumbuhan bebas daripanya. Pilih protein dari sumber kekacang, biji-bijia, tauhu dan bijirin penuh tanpa lemak berlebihan.

4. GMO VS NON-GMO
GMO (Genetically Modified Organisms) atau dalam bahasa lain adalah organisma yang diubah secara genetik. GMO dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan. Pilih sumber protein dari produk atau bahan berasaskan NON-GMO.

5. SEMULAJADI VS SUMBER YANG DIPROSES
Pilih makanan atau sumber protein daripada bahan semulajadi kerana makanan yang telah diproses mungkin akan kehilangan kandungan nutrien akibat daripada pemanasan berlebihan semasa proses menyediakan makanan. Pilih berkualiti tinggi yang membekalkan asid amino dan kalsium.

0 comments:

Post a Comment