Tuesday 20 March 2018

Bahaya Toksin Dalam Badan Jika Tidak Disingkirkan | Razanirah Aziz

Toksin, Berat badan, Jerawat,

Kebanyakan dari kita pada hari ini lebih menekankan mengenai aspek luaran berbanding dalaman. Jadi tidak hairan lah ramai yang berlumba-lumba nak tampil cantik sehingga melupakan kesihatan. Kecantikan sebenarnya bermula dari dalam dan akan membentuk kecantikan luaran. 

Faktor utama terjadinya toksin dalam badan adalah pengambilan produk yang mengandungi bahan kimia merbahaya yang seterusnya akan merosakan organ dalaman. Toksin juga berpunca daripada pemakanan dan faktor sekitar. 

Faktor utama penyebab penyakit adalah toksin dan racun dalam badan. Toksin yang berlebihan dalam badan menjadi punca kegagalan organ tertentu untuk bekerja dan seterusnya menyebabkan penyakit terjadi.

Pengambilan makanan yang terlalu berlemak seperti daging, makanan yang telah di proses seperti daging burger, tinggi bahan pengawet, serta makanan yang telah di bleach seperti tepung dan gula antara penyumbang toksin dalam badan.

Toksin, Berat badan, Jerawat

Antara penyakit yang disebabkan oleh toksin adalah:

1. Penyakit kulit
Untuk membuang toksin ang berlebihan dalam darah, racun dalam darah akan keluar melalui kulit. Toksin yang terlalu banyak dalam kulit menyebabkan bisul, jerawat dan masalah kulit yang lain.

2. Alergi dan asma
Sekiranya badan mengandungi banyak toksin terutamanya yang bersifat asid, lapisan selaput yang tidak teratur akan terkena paru-paru dan menjadi sensitif. Untuk menstabilkan sisa buangan yang beracun tubuh akan mengeluarkan enzim yang berlebihan dan boleh menyebabkan alergi. Tanda-tanda seperti hidung berair, bengkak, asma dan batuk adalah tanda toksin cuba dikeluarkan dari badan.

3. Penyakit hati
Hati akan akan berinteraksi dan membersihkan toksin yang masuk dalam badan. Hati tidak dapat mengeluarkan cairan empedu yang membantu proses pencernaan. Lapisan lemak akan memenuhi sekeliling makanan dan menyebabkan ianya sukar dicerna. Empedu yang di penuhi toksin akan menyebabkan penyakit kuning. Toksin juga mungkin mengeras dan menjadi batu dalam kantung hempedu.

4. Penyakit jantung dan tekanan darah tinggi 
Toksin dalam salur darah akan menyekat kelancaran peredaran darah. Ini akan menyebabkan jantung perlu bekerja dengan keras untuk mengepam darah untuk membantu perjalanan darah yang tersumbat.

Menyebabkan pembesaran jantung dan meningkatkan risiko penyakit jantung. Tekanan yang dilakukan pada salur darah akan menyebabkan tekanan darah tinggi. Jika tekanan darah meningkat dengan terlalu tinggi, salur darah dalam otak akan mudah pecah dan mengakibatkan stroke.

5. Sakit sendi dan otot
Apabila tubuh mengandungi toksin bersifat asid, sendi akan bengkak dan hujung tulang menjadi kasar dan bergerigi manakala tulang rawan akan mudah hancur. Cairan endokrin akan menjadi kering yang akan menyebabkan tulang bergesel antara satu sama lain. Ini akan menyebabkan penyakit arthritis dan sendi.

6. Tumor
Tumor terjadi akibat sisa-sisa toksin yang berkumpul pada tisu tubuh.

7. Batu Ginjal
Toksin yang berkumpul di dalam buah pinggang mengeras menjadi batu dari sebutir pasir boleh membesar seperti telur angsa.

8. Demam
Apabila sel darah putih melawan racun dalam tubuh, metabolisma di tingkatkan dengan semakin cepat menyebabkan mudah demam.

9. Sembelit
Apabila sisa pembuangan toksin yang berkumpul pada dinding usus, usus akan diselaputi oleh lapisan selaput yang tebal dan berat. Ini akan menyebabkan najis tersekat dan mengakibatkan sembelit. 

10. Terlalu gemuk atau kurus
Metabolisma memainkan peranan yang penting dalam keseimbangan berat badan. Mereka yang gemuk mengandungi lemak berlebihan dan sisa-sisa pembuangan. Bagi mereka yang kurus, tidak berupaya menyerap zat-zat makanan dengan efektif disebabkan sisa-sisa toksin.

Penyakit boleh dicegah selagi ianya di kesan dengan awal. Toksin dalam badan menjadi punca penyakit, jadi singkirkan toksin dalam badan untuk hidup yang lebih sihat.

0 comments:

Post a Comment