Monday 19 March 2018

Cara Singkirkan Toksin Dalam Badan | Razanirah Aziz

Detox, Toksin


Toksin adalah bahan buangan terkumpul yang tidak disingkirkan dari badan melalui sistem perkumuhan (najis, urin dan berpeluh).


Terdapat juga toksin yang tidak dapat disingkir sepenuhnya yang akan mengganggu organ penghadaman seperti usus, hati dan buah pinggang. Penting untuk memastikan toksin dalam badan disingkirkan sepenuhnya bagi memastikan kesihatan tubuh badan.

Proses menyingkirkan toksin yang tidak diperlukan dalam badan dipanggil Detox. Terdapat banyak cara untuk menyingkirkan toksin dalam badan terutama sekali secara semulajadi.

Cara menyingkirkan toksin dalam badan.
1. Banyakkan minum air
Air dapat menyingkirkan toksin melalui urin. sekurang-kurangnya 8 gelas sehari dan sesuai dengan berat badan kita.
2. Bersenam
Kerap melalukan senaman dapat penyingkirkan toksin melalui kulit dengan berpeluh. Mengemas rumah merupakan salah satu cara bersenam selain daripada joggong dan bejalan kaki.
3.Puasa
Berpuasa dapat merehatkan organ kita dari bekerja tanpa henti. Puasa dapat meneutralkan toksin yang terkumpul dalam badan.
4. Buah buahan
Mengandungi air dan serat yang dapat melancarkan sistem pencernaan dan dapat mengelakkan sembelit. Buah-buahan citrus seperti lemon kaya dengan vitamin c dan anti oksidan yang dapat melindungi hati dan membersihkan toksin.
5.Kubis
Kubis mengandungi unsur sulfur yang penting untuk dapat membantu menyingkirkan racun dari makanan dan ubat-ubatan.
6. Brokoli
Mengandungi enzim yang dapat membantu proses pencernaan dengan efisien. Brokoli mentah terdapat banyak nutrisi kerana belum terjejas akibat proses pemanasan semasa memasak.
7. Bawang putih
Bawang putih juga mengandungi sulfur yang terdapat dalam kubis. Bawang putih juga merupakan anti radang yang bersifat anti septik.
8. Biji bunga Matahari
Membantu proses menyingkirkan toksin pada bahagian hati dan mengelakkan kolestrol terjadi pada bahagian jantung dan pembuluh darah.
9. Teh hijau
Mengandungi anti oksidan yang tinggi yang dapat membantu menyingkirkan toksin dalam tubuh.
10. Alfalfa
Alfalfa kaya dengan klorofil yang dapat memcuci dan menyingkirkan toksin dalam tubuh.

Menyingkirkan toksin dalam badan atau dipanggil detox adalah penting untuk mengelakkan penyakit merbahaya. Sistem atau organ yang tidak dapat berfungsi dengan baik adalah punca kepada masalah kesihatan.

Banyakkan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan yang berserat seta mengandungi vitamin yang baik untuk tubuh badan.




0 comments:

Post a Comment