Tuesday, 17 April 2018

Kenapa ESP Shaklee Sumber Protein Terbaik | Razanirah Aziz

Seperti yang anda ketahui protein mempunyai 2 sumber berbeza iaitu sumber tumbuhan dan sumber haiwan. Protein adalah bahan utama dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta konponen utama kepada hormon manusia.

Protein ESP Shaklee adalah dari sumber tumbuhan. Bukan sekadar soya tapi ianya adalah produk soya terbaik. ESP Shaklee mempunyai kajian klinikal yang ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protein yang tinggi.

Asid amino, ESP Shaklee, Indek Glisemik, Kacang soya, Promosi ESP,

KENAPA HARUS PILIH ESP SHAKLEE?

1. Non Gmo
ESP Shaklee dihasilkan oleh shaklee adalah kacang soya yang hanya mengandungi Non-Gmo (non-Genetically Modified Organism). ESP Shaklee dihasilkan dibawah Program Pemeliharaan Indentiti (IPP-Identity Preserved Program) untuk memastikan kacang soya shaklee bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Sumber kacang soya shaklee dipantau dan dikawal dengan ketat dari biji benih sehingga kepada pengeluaranya. Setiap satu tong ESP Shaklee dihasilkan dari 30kg soya.

2. Rendah Indeks Glisemik
ESP Shaklee mempunyai Indek Glisemik (G.I) yang rendah dengan mengekalkan paras gula dalam darah. sesuai untuk pengidap kencing manis. kandungan G.I yang rendah iaitu 39.

3. Diproses menggunakan air
Kacang soya dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavones seperti genistein dan daidzein yang kritikal demi membekalkan anda dengan keseluruhan kebaikan soya.

4. Mengandungi asid amino perlu
ESP Shaklee berkualiti tinggi dengan mendapat markah 1.0 iaitu kedudukan paling tinggi untuk penghadaman kepada asid amino. ESP Shaklee lengkap dengan 9 asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh badan manusia. Ia turur diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.

5. Suhu yang rendah
ESP Shaklee diproses pada suhu yang rendah supaya kandungan protein kekal didalam tubuh dan  berkualiti. ini kerana protein yang dimasak pada suhu yang tinggi sukar dicerna oleh badan kerana strukturnya berubah dan bergumpal.

MANFAAT UTAMA ESP SHAKLEE

Awet Muda 
Asid amino penting untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulit, gland dan lain-lain. Pengambilan yang kerap adalah kunci kepada awet muda.

Baik untuk Hormon
Kacang soya adalah satu-satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavones. Fungsinya bersamaan dengan hormon wanita. Ia membantu merendahkan paras kolestrol, mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung.

Baik untuk Prostat
Genistein yang terkandung dalam kacang soya terbukti keupayaannnya mengekang pertumbuhan dan merebaknya sel kanser. 

Kulit Remaja
Merangsang pembentukan semula kulit dan otot, mengurangkan kedutan, agen anti penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kepejalan otot, mempercepat penyembuhan luka dan mengurangkan kesan parut.

Pembekal Tenaga
Menbekalkan tenaga dengan segera dan meningkatkan sistem imun. Baik untuk kekal bertenaga, mencegah migrain, imsomnia dan tekanan.

Membaiki Pingmentasi
Membaiki masalah rambut seperti beruban, keguguran rambut, membaiki masalah pigmentasi, kedutan dan kesan tua.

Membaiki Memori
Meningkatkan kualiti memori, vitaliti, dorongan seksual dan rangsangan.

Membantu peningkatkan pengeluaran susu ibu

SIAPA YANG MEMERLUKAN ESP?

1. Ibu Mengandung / Hamil
2. Ibu selepas bersalin
3. Ibu menyusu
4. Kanak-kanak 1tahun ke atas
5. Pelajar / Pekerja / Individu yang mahukan tenaga segera
6. Penghidap diabetes
7. Lelaki / wanita / warga emas /
8. Mereka yang ada alergi / gastrik
9. Mereka yang ingin turunkan berat badan
10. Mereka yang ingin kulit cantik
11. Mereka yang ingin merancang anak (kesuburan)
12. lain-lain.

Promosi ESP April 2018
Anda akan menerima baucer RM50 dengan setiap pembelian 5 canister ESP Shaklee

TESTIMONI ESP








Setiap 1 canister ESP Shaklee berharga RM170.
Semperna Bulan April 2018 Shaklee menawarkan untuk setiap 5 canister ESP anda akan berpeluang mendapat e-baucer RM50 


Dengan setiap pembelian ESP shaklee anda akan mendapat konsultasi secara percuma.

Hubungi :
Indipendent Shaklee Distributor
Razanirah Aziz
ID 1173929
Direct link wasap
Email 
razanirahaziz@gmail.com 




Continue Reading

Monday, 16 April 2018

Dapatkan Kulit Cantik dan Flawless dengan Mudah | Razanirah Aziz

Flawless, Halal, Jerawat, kulit berminyak, Kulit muka cantik,

Tangan laju menaip siapkan kerja bertimbun yang dah nak sampai date line ni. sibuk punya sampai tak sedar dekat pejabat ni orang dah kurang. Jam dah pukul 6 petang, on the way nak balik singgah kat kedai kejap bungkus makanan.

Sambil nak tunggu nasi siap selfie satu. Ya Allah muka dah macam kak limah dah padahal aku baru ja lepas solat asar tadi siap touch up make up pulak tu. Dengan jerawat keluar meriahnya, Kulit berminyak lagi. Malu ya nak tengok orang lepas bayar cabuuttt.

Macam mana nak bagi kulit muka cantik lepas tu tak payah nak make up berulang kali. Penat la setiap kali nak pergi kerja segala mak nenek skincare aku tenyeh kat muka tapi tak cantik jugak sama je.

Jangan la nak risau sampai kerja lain tak jalan ye kakak, Raza ada cara mudah nak cantikkan kulit. Bukan setakat cantik, kulit muka pun flawless tau caranya dengan ESP Shaklee. Kenapa?

Flawless, Halal, Jerawat, kulit berminyak, Kulit muka cantik,

Kebaikan ESP Shaklee untuk kulit
  • Membina sel kulit baru
  • Membantu menghilangkan jerawat dan parut jerawat
  • Menganjalkan kulit
  • Menyokong kesihatan imunisasi badan
  • Kulit muka lebih licin dan berseri
  • Kulit lebih lembut
  • Mencerahkan kulit
  • Awet muda
  • Tona kulit sekata
  • Pori mengecil
  • Kurangkan jeragat
  • Mencegah pigmentasi

Kenapa perlu memilih ESP Shaklee?

1. Protein tumbuhan Non-GMO. Bebas dari pendedahan perubahan genetik dan diproses pada suhu yang rendah.
2. Menjamin penyediaan 9 asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan badan.
3. Mengandungi kandungan Indeks Glisemik Rendah-sesuai untuk pesakit kencing manis.
4. Halal - Menggunakan kacang soya yang dicuci dengan air untuk mengekalkan kebaikan protein.
5. Kelulusan KKM
6. Berkesan

Promosi ESP Shaklee April - Dapatkan baucer RM50 dengan pembelian Beli 5 canister ESP. 

Setiap pembelian ESP Shaklee anda akan menerima konsultasi percuma.

Hubungi :
Indipendent Shaklee Distributor
Razanirah Aziz
ID 1173929
Direct link wasap
Email 
razanirahaziz@gmail.com




Continue Reading

Sunday, 15 April 2018

Sarapan Pagi Berkhasiat dan Mudah Disediakan | Razanirah Aziz

Sarapan pagi, ESP Shaklee, Rasa kenyang yang lama, Tenaga berpanjangan, Asid amino

Bangun pagi je terus siapkan anak-anak nak pergi sekolah, mana dengan terjerit terlolong pagi-pagi buta kejutkan diorang bangun pagi. Sambil menggoreng bihun dekat dapur untuk sarapan pagi. Masa habis dekat situ je. Ni tak masuk nak pikir masak apa pulak untuk sarapan pagi esok.

Bila sampai je dekat pejabat rupanya tertinggal pulak bekal bihun goreng atas meja dapur. Dengan sibuk punya pasal last cicah biskut dengan milo je sarapan. Tak sampai tengahari perut dah berdondang sanyang mintak diisi. Tenaga pun dah tinggal separuh penat pagi tadi tak habis lagi. Balik nanti nak kena kemas rumah pulak lembik la ibu.

Ibu jangan risau tau, Ada sarapan pagi yang pasti mengenbirakan hati ibu sebab mudah sangat nak disediakan semudah A, B, C je. Tak payah menumis, tak payah menggoreng, pokok pangkalnya mudah sangat.

Ape tu? tentulah ESP Shaklee

Sarapan pagi, ESP Shaklee, Rasa kenyang yang lama, Tenaga berpanjangan, Asid amino

KENAPA ESP SHAKLEE SESUAI DIJADIKAN SEBAGAI SARAPAN PAGI?

1. Berkhasiat dan penuh dengan nutrien.
2. Senang disediakan.
3. Mengenyangkan dan kawal selera makan. Protein memberikan rasa kenyang yang lama berbanding karbohidrat dan lemak. Rasa nak mengunyah makanan merapu pun kurang.
4. Memberikan tenaga yang berpanjangan. ESP Shaklee bersifat rendah indeks glisemik yang membuatkan glukosa ditukarkan kepada tenaga secara perlahan-lahan. Jadi badan kita akan memperoleh tenaga berterusan daripada ESP Shaklee.
5. Rendah lemak dan tiada kolestrol.

KEISTIMEWAAN ESP SHAKLEE

❤ Kacang soya bebas dari GMO (Non-GMO) di bawah program pengekalan identiti (IPP).
❤Setiap hidangan membekalkan 14 gram protein berasaskan tumbuhan. Protein soya membantu menurunkan paras kolestrol.
❤Mempunyai skor PDCAAS (Protein Digestbility Corrected Amino Asid Score) 1.0 - Penarafan tertinggi dan bersamaan dengan skor yang diberikan pada protein haiwan.
❤ Membekalkan 9 asid amino perlu.
❤ Tinggi dengan kalsium yang menbantu perkembangan tulang dan gigi yang kuat.

MENU ESP

Sarapan pagi, ESP Shaklee, Rasa kenyang yang lama, Tenaga berpanjangan, Asid amino

Promosi ESP Shaklee April - Dapatkan baucer RM50 dengan pembelian Beli 5 canister ESP. 

Setiap pembelian ESP Shaklee anda akan menerima konsultasi percuma.

Hubungi :
Indipendent Shaklee Distributor
Razanirah Aziz
ID 1173929
Direct link wasap
Email 
razanirahaziz@gmail.com

Continue Reading

Saturday, 14 April 2018

Cara Mengatasi Masalah Kulit Kusam dan Gelap | Razanirah Aziz


cantik dan cerah, Kulit kusan dan gelap, melembapkan kulit, Sel kulit mati,

Kulit kusam dan gelap menjadi masalah yang sangat merunsingkan bagi semua orang terutama bagi wanita. Setiap wanita menginginkan kulit yang cerah, bersih dan berseri. Penyebab utama kulit menjadi gelap adalah kerana debu, pigmentasi kulit akibat terdedah kepada matahari dan sel kulit mati. Kulit kusam juga akan membuatkan kulit kita nampak lebih tua. 

Penyebab kulit gelap juga boleh terjadi disebabkan oleh :
  • Kesan sampingan penggunaan kosmetik
  • Stress
  • Merokok
  • Berat badan yang mudah naik dan turun
  • Pemakanan yang tidak teratur dan seimbang
  • Pengambilan alkohol
  • Kurang tidur
Cara cerahkan wajah kulit wajah
Untuk mengatasi masalah kulit gelap dan kusam anda boleh mencuba cara untuk mendapatkan kulit yang cantik dan cerah.

1. Banyakkan minum air kosong
Banyakkan minum air kosong untuk mengurangkan badan dari terhidrat dan dapat melembapkan kulit.

2. Tidur yang cukup
Dapatkan tidur yang cukup dan kurangkan aktiviti lewat malam. tidur yang cukup dalam menghilangkan lingkaran gelap bawah mata (mata panda).

3. Senaman
Lakukan senaman secara rutin dapat mengeluarkan peluh. Peluh merupakan salah satu cara detox untuk kesihatan. 

4. Makanan seimbang
Ambil makanan yang bernutrisi dan berkhasiat. Lebihkan pengambilan sayuran dan buah-buahan. Protin juga dapat membantu membina sel kulit baru.

5. Scrub
Lakukan scrub 2 kali seminggu untuk menbuang sel kulit mati pada wajah. Tidak digalakkan untuk kulit berjerawat.

6. Pelembab
Pakai pelembap atau krim malam untuk menjaga kelembapan kulit dan dapat mencerahkan kulit wajah. Kulit juga akan bertambah berseri serta menghilangkan garis-garis halus.

7. Suplemen
Ambil suplemen yang bersesuaian dengan kulit dan dari bahan semulajadi (organik) untuk menjaga kecantikan dari dalam.






Continue Reading

Friday, 13 April 2018

8 Kebaikan Protein Soya yang Perlu Anda Tahu | Razanirah Aziz

Estrogen, Kanser, Kulit lebih Sihat, Menopause, Protein soya, Sumber protein,

Terdapat banyak sumber protein yang boleh dimakan untuk mencukupkan dan memberikan nutrisi yang cukup kepada tubuh. Tetapi kebanyakkan protein mengandungi lemak dan kolestrol yang tinggi. Tidak kurang jugak dengan sumber protein yang tercemar dan mengandungi bahan kimia.

Protein dari sumber soya Non-GMO adalah lebih mudah dihadam dan mudah diserap oleh tubuh. Tidak mengandungi kolestrol dan rendah lemak serta rendah lemak trans. Apakah kebaikan protein soya yang perlu anda tahu?

1. Rangsang tumbesaran dan perkembangan otot
Meningkatkan kadar metabolisma. Pengambil protein yang cukup penting untuk membentuk perkembangan otot dan mengekalkan jisim otot. Protein amat penting untuk mengekalkan tenaga apabila diamalkan dengan gaya hidup yang sihat. Bantu baik membaikpulih otot dan memberikan rasa kenyang yang lama

2.Sokong pertumbuhan tulang yang sihat dan kuat
Isoflavones yang terdapat dalam soya penting untuk pertumbuhan tulang. Isoflavones bantu mengurangkan risiko tulang rapuh dan bantu kuatkan tulang serta menghasilkan tulang semasa tumbesaran. 

Kajian mendapati, wanita asia yang mengambil soya sebagai diet pekmakanan yang sihat mempunyai 1/3 kurang risiko tulang retak bila terjatuh, atau melakukan aktiviti fizikal.

Estrogen, Kanser, Kulit lebih Sihat, Menopause, Protein soya, Sumber protein,

3. Sokong kitaran haid yang normal bagi wanita
Phytoestrogen (estrogen tumbuhan) yang terkandung dalam soya bantu menyokong kitaran haid yang normal. Kawal paras estrogen dalam badan untuk hormon yang sihat. Kurangkan tanda-tanda sindrom pra-haid (PMS).

Estrogen, Kanser, Kulit lebih Sihat, Menopause, Protein soya, Sumber protein,
4. Bantu kurangkan syndrome menopause
Kajian mendapati, wanita jepun mengalami fasa menopause yang lebih lancar berbanding wanita di U.S. Makanan berasaskan yang banyak diambil oleh penduduk asia iaitu sebanyak25-45mg sehari dalam diet mereka. Wanita yang sudah menopause kurang poenghasilan estrogen yang penting untuk tulang.

Estrogen, Kanser, Kulit lebih Sihat, Menopause, Protein soya, Sumber protein,

5. Menyokong kesihatan ketika hamil dan menyusu
Protein soya menpuntai 9 asid amino yang penting yang semstinya sangat baik untuk menyokong pembinaan sel, tisu dan organ yang sihat. Ibu hamil memerlukan protein untuk sokong tumbesaran bayi terutama pada trimester kedua dan ketiga. 

Bantu ibu meningkatkan otot dan bukannya lemak. Ibu menyusu memerlukan 2X ganda protein untuk komponen penting dalam susu ibu dan merangsang penghasilan susu ibu

6. Menyokong kesihatan salur darah
Isoflavones bantu untuk menurunkan kolestrol jahat (LDL-C) yang menyumbat saluran artery dan menyebabkan Coronary Heart Disease yang boleh menyebabkan serangan jantung. Isoflavones juga bantu tingkatkan kolestrol baik (HDL-C) yang melindungi dari risiko penyakit jantung dan rendahkan paras Triglycerides (TG).

Estrogen, Kanser, Kulit lebih Sihat, Menopause, Protein soya, Sumber protein,

7. Menyokong kesihatan payudara dan prostate
Pengambilan soya dapat mengurangkan risiko kanser payudara. Kesan perlindungan terhadap kanser juga dikaitkan dengan pengambilan soya yang tinggi  di kalangan wanita asia ketika muda. Isoflavones soya mengandungi kesan menghalang sel payudara dari bertukar menjadi kanser.

8.Mempercepatkan pembaikan dan pembaharuan sel.
Protein adalah salah satu nutrien asas tubuh yang penting untuk pembentukan dan penjanaan semula sel. Ianya penting untuk baik pulih tisu yang rosak. Protein juga membantu dalam penghasilan antibodi untuk melawan penyakit. Meningkatkan keanjalan kulit dan meningkatkan penghasilan kolagen dan menjadikan kulit lebih sihat.


Continue Reading

Thursday, 12 April 2018

7 Sebab Kenapa Perut Anda Kerap Rasa Lapar | Razanirah Aziz

Kalori, Kencing manis, Kerap rasa lapar, Protein,

Terdapat pelbagai jenis makanan yang menjadi kegemaran setiap individu di sekeliling kita. Ada yang gemarkan makanan seperti western, ala kampung, timur tengah, korean dan sebagainya. Tetapi yang menjadi masalah adalah kerap rasa lapar setelah makan.

Masih rasa lapar walaupun anda telah makan 10 tau 15 minit yang lalu. Makanan secara berlebihan mungkin boleh menyebabkan berat badan naik. Tetapi rasa lapar yang tidak boleh di tahan menyebabkan anda mengambil makanan dengan lebih kerap.

Jom semak kenapa kerap rasa lapar walaupun baru sudah makan.

1. Tidak mengambil sarapan pagi
Kerap skip sarapan pagi dengan harapan boleh kurus sebab sudah kurangkan 1 hidangan makanan adalah persepsi yang salah. Tidak mengambil sarapan pagi membuatkan anda makan dengan lebih banyak pada waktu tengahari. Makan sarapan setiap hari secara tetap akan membuatkan gula dalam darah stabil dan anda akan berasa kenyang dan kurang lapar.

2. Anda sebenarnya dehydrated
Anda berasa lapar? tetapi sebenarnya anda kekurangan air dalam badan. Tanda lapar dan dahaga adalah sama. Jika anda berasa lapar cuba minum air dan lihat anda sebenarnya lapar atau dahaga. Ini akan membuatkan anda lebih peka pada isyarat tubuh.

3. Anda tidak mengambil kalori
Periksa makanan anda adakah anda makan  makanan yang merapu yang mengandungi '0' kalori. Makanan yang tidak mengandungi kalori adalah merbahaya kepada kesihatan. Pilih makanan yang mengandungi vitamin dan nutrien yang mencukupi.

4. Tidak cukup tidur
Tidur yang cukup mengekalkan kesihatan, kecantikan dan membuatkan anda lebih bertenaga. Jika anda tidak tidur dengan cukup badan anda akan kekuragan tenaga dan mudah letih. Badan akan memerlukan tenaga tambahan, jadi anda akan kerap makan untuk mendapatkan kembali tenaga yang hilang.

5. Kurang lemak dan protein
Kekurangan lemak dan protein membuatkan anda lebih cepat rasa lapar. Jangan terlalu memilih makanan yang tidak sihat dan menyebabkan anda makan dengan lebih banyak. Protein membuatkan anda kenyang dengan lebih lama.

6. Rasa bosan
Bila bosan anda akan kerap ke dapur dan membuka peti ais dan mengambil makanan untuk kudapan semasa menonton tv. Cara anda mengurangkan rasa bosan adalah sangat tidak baik kerana boleh menyebabkan pertambahan kalori. Jika anda bosan anda boleh melakukan aktiviti yang bermanfaat  dan menyegarkan diri.

7. Masalah kesihatan
Isyarat rasa lapar merupakan satu petanda penyakit kencing manis. Jadi dapatkan nasihat doktor dengan melakukan pemeriksaan kesihatan.

Anda telah semak 7 tanda di atas? Jadi kurangkan rasa lapar dengan mengambil makanan yang betul dan lakukan aktiviti kecergasan untuk kesihatan anda.
Continue Reading

Wednesday, 11 April 2018

5 Tips Memilih Sumber Protein yang Betul | Razanirah Aziz

Protein haiwan, Protein tumbuhan, Sumber protein

Pengambilan protein yang betul dapat membekalkan pelbagai manfaat kepada kesihatan dan tubuh badan. Penting untuk mengetahui sumber protein yang betul supaya tidak tersalah memilih.

1. PROTEIN TUMBUHAN VS PROTEIN HAIWAN
Protein tumbuhan merupakan sumber yang mudah dihadam terutamanya oleh warga tua. Sumber protein haiwan seperti daging merah dikuatiri mengandungi bahan merbahaya dan berpenyakit.

2. KANDUNGAN KOLESTROL TINGGI VS KOLESTROL RENDAH
Protein tumbuhan mempunyai kadar kolestrol yang rendah berbanding protein haiwan.

3. KANDUNGAN TINGGI LEMAK VS RENDAH LEMAK
Protein berasaskan haiwan mengandungi lemak tepu dan lemak trans manakala protein berasaskan tumbuhan bebas daripanya. Pilih protein dari sumber kekacang, biji-bijia, tauhu dan bijirin penuh tanpa lemak berlebihan.

4. GMO VS NON-GMO
GMO (Genetically Modified Organisms) atau dalam bahasa lain adalah organisma yang diubah secara genetik. GMO dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan. Pilih sumber protein dari produk atau bahan berasaskan NON-GMO.

5. SEMULAJADI VS SUMBER YANG DIPROSES
Pilih makanan atau sumber protein daripada bahan semulajadi kerana makanan yang telah diproses mungkin akan kehilangan kandungan nutrien akibat daripada pemanasan berlebihan semasa proses menyediakan makanan. Pilih berkualiti tinggi yang membekalkan asid amino dan kalsium.
Continue Reading

Tuesday, 10 April 2018

Makanan yang Mengandungi Protein Tinggi | Razanirah Aziz

Asid amino, Sumber protein, Tenaga

Diet pemakanan yang seimbang dan memenuhi nutrisi adalah yang terbaik untuk tubuh badan. Protein merupakan nutrisi yang penting untuk membina tisu otot. Keperluan protein adalah berbeza untuk setiap individu.

Bagi individu yang merupakan seorang atlet atau ahli bina badan, keperluan protein yang tinggi diperlukan untuk membentuk dan menambah otot tubuh. Protein juga adalah cadangan makanan untuk memberikan tenaga seharian kepada.

Terdapat banyak makanan yang mempunyai sumber protein antaranya:

1. Telur
 Telur merupakan sumber protein yang lengkap berbanding sumber protein yang lain. Telur selalunya dijadikan sebagai sarapan pagi untuk memberikan tenaga dan rasa kenyang yang lama.

2. Daging Putih
Daging putih seperti ayam merupakan makanan yang senang dicerna. Pengambilan daging putih mengikut berat dan size yang tertentu mengandungi rendah lemak dan sihat serta sesuai dijadikan menu makan tengahari. 100g daging putih bersamaan dengan 20-36g protein.

Asid amino, Sumber protein, Tenaga

3. Daging Merah
Daging merah seperti lembu, kambing dan biri-biri. Makan daging merah yang tidak mengandungi lemak seperti pada bahagian sirloin.

4. Ikan Segar
Ikan merupakan sumber protein yang tinggi. Ikan merupakan sumber yang tidak mengandungi lemak. Ikan seperti salmon dan tuna mengandungi protein dan omega 3 yang tinggi sesuai untu diet pemakanan yang sihat. 100g ikan tuna bersamaan dengan 29g protein.

Asid amino, Sumber protein, Tenaga

5. Udang
Udang kaya dengan kalsium dan protein termasuk dalam sumber protein haiwan. Udang mengandungi asid amino yang tinggi. 1 oz udang bersamaan dengan 24g protein dan kalori.

6. Susu Segar
Susu segar berfungsi sebagai sumber protein yang baik dan berkualiti. Susu kambing lebih mudah dicerna berbanding susu lembu. 100g susu lembu bersamaan dengan 3.20g protein dan 100g susu kambing adalah 8.75g protein.

7. Soya
Kacang soya merupakan sumber protein yang rendah lemak. Sumber protein soya adalah yang paling tinggi 100g sota bersamaan dengan 36.49g protein. Soya baik untuk jantung, osteoporosis dan meredakan kanser.

Asid amino, Sumber protein, Tenaga

8. Almond
kaya dengan vitamin E, vitamin B dan tinggi serat. Mengambil almond sebagai snek dapat memenuhi keperluan protein dalam badan.

Asid amino, Sumber protein, Tenaga

9. Gandum
Protein dalam gandum hampir sama dengan protein dalam soya. Gandum juga mengandungi karbohidrat, vitamin D, kalsium, magnesium dan zat besi.

10. Biji Bunga Matahari
Kandungan asid amino yang dikenali sebgai tryptophan berperanan dalam pembentukan serotonin. Pengambilan biji bunga matahari (kuaci) membekalkan protein sebanyak 22.78g untuk setiap 100g kuaci.





Continue Reading

Monday, 9 April 2018

Kesan Kekurangan Protein Kepada Tubuh Badan | Razanirah Aziz


Kekurangan protein, meningkatkan antibodi, Asid amino, Ederma

Kebanyakan protein merupakan enzim atau subunit enzim. Protein terlibat dalam sistem imun sebagai antibodi, sistem kawalan dalam bentuk hormon, sebagai komponen penyimpanan (dalam biji) dan juga dalam pengangkutan nutrien dan sebagai salah satu sumber pemakanan.

Protein merupakan bahan utama dalam pembentukan tisu, organ serta komponen utama hormon manusia. Kekurangan protein menyebabkan sistem imun menjadi lemah untuk melawan penyakit. Keperluan protein bertambah sesuai dengan tahap kecegasan setiap individu terutama bagi ibu hamil dan atlet.

KESAN KEKURANGAN PROTEIN KEPADA TUBUH

1. Kerap lapar
Protein memberikan rasa kenyang yang lama dan membuatkan anda kurang rasa lapar dan tidak mengidam snek serta makanan manis keterlaluan.

Kekurangan protein, meningkatkan antibodi, Asid amino, Ederma

2. Masalah keguguran rambut
Apabila tubuh anda tidak mendapatkan nutrisi dari protein yang mencukupi, rambut akan mula menipis dan rosak. Rambut terdiri dari 90% protein yang dikenali sebagai keratin.

3. Sakit otot dan sendi
Kekurangan protein juga boleh menyebabkan tubuh lambat sembuh dari kecederaan dan mengambil masa yang lebih lama dari biasa. Jadi protein penting untuk menyokong otot dan membantu mengurangkan kehilangan otot anda. 

4. Anemia
Pengambilan zat besi dan protein diperlukan tubuh untuk menghasilkan sel darah merah. Sangat penting untuk bagi anda untuk mendapatkan pengambilan protein yang cukup supaya terhindar dari anemia

5. Kulit kering
Kekurangan protein menyebabkan kulit kering dan ruam. Kulit menjadi mudah mengelupas dan pecah-pecah. Protein juga membantu membina sel kulit yang rosak.

6. Penyakit Kwashiorkor
Penyakit kwashiorkor ini merupakan penyakit yang selalu terjadi akibat kekurangan protein. penyakit ini paling banyak ditemukan pada anak-anak usia 1 hingga 3 tahun. Penyakit ini harus diberi perhatian kerana kan menyebabkan  pertumbuhan kanak-kanak terbantut dan mungkin mengalami kecacatan mental. 

7. Sukar tidur
Mengalami kesukaran untuk tidur adalah disebabkan kekurangan asid amino tertentu. Untuk mengatasi maslah ini minum segelas susu suam sebelum tidur.

Kekurangan protein, meningkatkan antibodi, Asid amino, Ederma

8. Berat badan turun
Penurunan berat badan yang drastik menyebabkan badan merasa lesu dan tidak bermaya. Berat badan turun adalah disebabkan kekurangan nutrisi penting termasuklah protein.  

9. Ederma
Edema adalah penyakit yang menyebabkan beberapa bagian tubuh seperti tangan, kelopak mata dan pergelangan kaki membengkak akibat dari pengumpulan cairan. Beberapa penyebab ederma adalah perubahan hormon selama kehamilan atau menstruasi, akibat kesan sampingan pengambilan ubat-ubatan, makanan masin dan kekurangan protein.

Tubuh kita terdiri daripada sel kepada pembentukan tisu dan seterusnya membentuk organ. Protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel itu mendapat sumber protein yang mencukupi dan baik, sel yang sihat akan terbentuk untuk menggantikan sel lama yang mati.

Protein berperanan mengawal proses badan dan mengekalkan jumlah dan komposisi cecair. Protein juga berfungsi untuk mengangkut bahan seperti lipid, vitamin, mineral dan oksigen ke seluruh badan. Meningkatkan antibodi dan menguatkan sistem imun tubuh.



Continue Reading

Sunday, 8 April 2018

Pemakanan yang Sihat Mengubah Hidup Anda | Razanirah Aziz

Makanan sihat dan seimbang, Obesiti, Diet, Berat badan

Kesihatan adalah sesuatu yang sangat mahal untuk diperolehi, jadi semasa sihat kita harus memastikan makanan yang dimakan adalah seimbang dan berkhasiat. Makanan sihat dan seimbang harus memberikan kita tenaga yang mencukupi karbohidrat, protein dan lemak yang sihat dan serat yang mencukupi.

Makanan sihat dan seimbang,Obesiti, Diet, Berat badan

Malaysia antara negara yang memiliki orang mengalami obesiti tertinggi di asia tenggara. Obesiti adalah punca kepada penyakit kronik. Jadi tidak hairanlah kalau ramai pesakit mengalami penyakit kencing manis, darah tinggi dan penyakit kronik yang lain kesan daripada pengambilan makanan yang tidak seimbang.

Makanan sihat dan seimbang,Obesiti, Diet, Berat badan

Pemilihan makanan yang baik penting untuk menggalakkan amalan pemakanan seimbang kepada orang ramai untuk mengelakkan penyakit kronik. Antara panduan yang boleh diamalkan adalah:

1. Makan pelbagai jenis makanan mengikut keperluan kalori yang di sarankan.
2. Kekalkan berat badan yang sesuai dengan ketinggian anda.

Makanan sihat dan seimbang,Obesiti, Diet, Berat badan

3. Jadikan aktiviti fizikal sebagai senaman rutin anda setiap hari.
4. Makan nasi dan produk bijirin lain secukupnya. utamakan bijirin penuh serta ubi-ubian.
5. Utamakan makanan yang lebih serat, sayuran dan buah-buahan. Makanan tinggi serat (wholemeal), Kurang lemak, minyak dan garam.
6. Makan 2 sajian buah-buahan dan 3 sajian sayur-sayuran setiap hari. Pilih sayuran dan buah-buahan segar.

Makanan sihat dan seimbang,Obesiti, Diet, Berat badan

7. Makan ikan, telur, daging, kekacang dan bijirin secara sederhana
8. Ambil susu dan produk tenusu secukupnya. Utamakan pengambilan susu rendah lemak untuk kopi dan teh.
9. Hadkan atau kurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan lemak dan minyak. Pilih jenis masakan kukus, rebus, panggang dan bakar.
10. Kurangkan pengambilan garam, serbuk asam, petis, kicap, belacan, budu, dan sos.
11. Kurangkan pengambilan gula, air gula, krimer manis dalam minuman. 1 sudu teh (5gm) gula sudah mencukupi untuk secawan minuman 200ml. 
12. Minum 8-12 gelas air setiap hari. Air kosong setiap kali waktu makan dan selepas makan.
13. Pilih makanan yang size hidangan lebih kecil.
14. Pilih makanan dan minuman yang bersih dan selamat. 
15. Elakkan makanan yang mengandungi pewarna tiruan, bahan pengawet dan perasa tiruan (MSG).

Makanan sihat dan seimbang,Obesiti, Diet, Berat badan

Pengambilan makanan sihat dan seimbang sangat perlu dalam diet pemakanan kerana dapat membantu mengawal berat badan dan penyakit lain. Pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi garam dan gula yang tinggi seperti minuman 3 in 1 akan menyebabkan penyakit kencing manis kerana kandungan gula yang tinggi.

Semuanya bermula dari anda sendiri. Nak sihat harus amalkan pemakanan sihat tapi kalau nak sakit silakan ambil semua makanan yang enak dan lazat dimakan. Ubat itu pahit yang manis itu penyakit. tepuk dada tanya selera.

Sumber : Jabatan Kesihatan Negeri Melaka



Continue Reading

Saturday, 7 April 2018

6 Vitamin yang Penting untuk Ibu Hamil | Razanirah Aziz

Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea

Bagi ibu menjaga kandungan dengan baik dan memberikan nutrisi yang cukup buat bayi yang bakal lahir adalah satu perhatian yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Mendengar bahawa dirinya telah berbadan dua sahaja sudah cukup mengembirakan hati apatah lagi bayi yang bakal lahir cukup sifat dan sihat.

Penjagaan makanan bagi ibu hamil sangat ditekankan kerana apabila hamil ibu akan berkongsi dengan bayi dalam kandungan segala zat yang diperlukan. Nutrisi yang cukup penting untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam kandungan.

KEPENTINGAN VITAMIN KEPADA IBU HAMIL

Sepanjang 9 bulan, tubuh ibu akan
  • Menghasilkan 50% lebih banyak darah.
  • Metabolisma ibu akan membakar tenaga untuk pembahagian sel dan pertumbuhan organ si manja yang sangat pantas.
  • Menggunakan lebih banyak air dan nutrisi.
  • Bekerja keras menghasilkan plasenta bayi yang lengkap apabila kandungan 4 bulan.
Pengambilan vitamin dan nutrisi yang mencukupi dapat membantu :
  • Menyokong pertumbuhan dan perkembangan bayi
  • Mengekalkan kesihatan ibu.
  • Mengurangkan komplikasi semasa kehamilan.
Ada di antara ibu hamil mengalami mabuk semasa kehamilan (morning sickness). ini menyebabkan ibu hamil selalu mutah, mual, dan kurang selera makan. Ibu hamil akan mengalami kekurangan nutrisi dan zat yang diperlukan tubuh semasa kehamilan.

Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea

6 vitamin penting yang perlu ada dalam nutrisi ibu hamil telah tersedia dalam set kehamilan shaklee. Set kehamilan shaklee memenuhi segala kelengkapan nutrisi yang penting untu ibu hamil dan bayi dalam kandungan.

VITAMIN YANG TERDAPAT DALAM SET KEHAMILAN SHAKLEE 

Vitalea Iron Formula
RM117.93
Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea
Vitalea merupakan multivitamin yang dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal. Membantu meningkatkan Hb ke paras normal semasa hamil bagi ibu yang mempunyai darah rendah. 

Vitamin C Plus
RM103.35
Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea
Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Vitamin C juga membantu badan anda menyerap zat besi, terutamanya daripada sumber tumbuhan. Sebab itu elok makan vitamin c serentak dengan vitalea shaklee dalam set mengandung supaya penyerapan zat besi oleh ibu hamil lebih baik.

B-Complex
RM58.75
Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea
B complex menggalakkan pertumbuhan bayi yang sihat. Lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil. Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress ,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu-ibu berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.

Ostematrix
RM65
Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea
Ibu hamil memerlukan dos kalsium yang sihat untuk memastikan bayi yang lahir mempunyai tulang dan gigi yang sihat. Ostematrix membekalkan kalsium untuk membantu menghalang kekejangan otot sepanjang tempoh kehamilan. Kalsium membantu melawaskan pembuangan najis dan mengelakkan berlakunya sembelit.

ESP
RM170.93
Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea
Esp merupakan protein Non-GMO dan mengandungi 9 asid amino penting. Protein bertindak sebagai bahan asas untuk bina sel dalam badan bayi. Sel yang sihat dan kuat penting untuk pembentukan organ yang sihat dan kuat. Protein memberikan tenaga kepada ibu yang mengalami morning sickness yang teruk. Memelihara dan mengelakkan kecacatan pada janin. Protein juga membantu penghasilan susu ibu.

Omega Guard
RM144.43
Set kehamilan shaklee, B complex, Ostematrix, ESP, Ibu hamil, Nutrisi, Omega guard, Vitamin c, Vitatalea
Omega 3 membantu tumbesaran dan perkembangan otak dan memori janin. DHA yang terkandung dalam Omega Guard Shaklee, merupakan nutrien utama untuk otak, sistem saraf dan retina janin Jadi sebab itu, ia penting untuk pembangunan penglihatan dan kognitif bayi. Untuk mengurangkan risiko alergi kepada bayi baru lahir seperti eczema. Antibodi bayi juga dapat ditingkatkan selepas lahir apabila ibu mengamalkan OmegaGuard dan menyusukan bayi.

Mencegah kelahiran pra-matang bayi dan meningkatkan berat kelahiran bayi. Mengawal tahap kolestrol, tekanan darah tinggi ibu hamil, menyokong kesihatan jantung, mengawal berat badan dan meningkatkan imunisasi ibu ketika hamil.

Set kehamilan shaklee di ambil sepanjang tempoh kehamilan membantu mencukupkan nutrisi yang diperlukan ibu dan bayi semasa kehamilan. 

Setiap pembelian set kehamilan shaklee anda akan menerima konsultasi percuma.

Hubungi :
Indipendent Shaklee Distributor
Razanirah Aziz
ID 1173929
Direct link wasap
Email 
razanirahaziz@gmail.com


Continue Reading

Friday, 6 April 2018

Kepentingan Omega 3 Kepada Ibu Hamil dan Bayi | Razanirah aziz

Omega guard, Set kehamilan shaklee, Omega 3, Ibu hamil,

Bila dapat tahu kata mengandung mulalah ambik segala jenis makanan yang bagus untuk bayi dalam perut ni. Makanan tambahan mana yang paling bagus untuk ibu dan anak? Banyak orang kata minyak ikan ni bagus untuk otak anak. Tapi minyak ikan ni busuk nak makan pun tak terdaya.  Macam mana nak pilih minyak ikan yang terbaik dan yang tak berbau busuk.

Minyak ikan ni sejenis lemak baik yang sangat diperlukan dalam badan jadi tak hairan la ibu hamil pun nak dapatkan kebaikkannya. Minyak ikan Omega Guard sangat bagus untuk kehamilan dan ianya didatangkan sekali dengan Set Kehamilan Shaklee.

Omega guard, Set kehamilan shaklee, Omega 3, Ibu hamil

KEBAIKAN UNTUK IBU HAMIL
Asid lemak Omega 3 adalah penting untuk kesihatan yang menyeluruh semasa hamil. Omega 3 juga membantu dalam mengimbangi pengeluaran hormon. Apabila tahap hormon seimbang, ibu hamil boleh mengurangkan risiko komplikasi tertentu termasuklah :
  • Mengawal tekanan darah
  • Mengawal tahap kolestrol
  • Mengurangkan keradangan dan alahan
  • Kesihatan buah pinggang
Asid lemak Omega 3 juga membantu mencegah kemurungan dan perubahan mood ibu hamil yang boleh mendatangkan masalah.

KEBAIKAN UNTUK BAYI
Pengambilan Omega 3 semasa kehamilan dapat memberikan kebaikan kepada bayi untuk pemkembangan otak dan mata yang sihat. Pengambilam Omega 3 jugak mengurangkan risiko mendapat penyakit kulit seperti ezcema.

Memilih minyak ikan yang tulen dan dan berkualiti tinggi mempunyai kepekatan DHA dan EPA yang tinggi sangat penting pada bayi. EPA menyokong kesihatan jantung, sistem imun, dan tindak balas keradangan. DHA membantu menyokong otak, mata dan saraf . Omega 3 juga mencegah kelahiran bayi para matang.

Namun anda harus memilih minyak ikan yang terbaik kerana dikuatiri ikan tercemar logam berat seperti merkuri. 

Minyak ikan Omega Guard merupakan minyak ikan terbaik dan berkualiti tinggi.

Omega guard, Set kehamilan shaklee, Omega 3, Ibu hamil

KENAPA OMEGA GUARD SHAKLEE ADALAH OMEGA 3 YANG TERBAIK?

1. Minyak ikan bergred farmaseutikal
 Kualiti yang bagus dari ubat dan menambahbaik maslah kesihatan.

2. Penyulingan 3 peringkat
Menyingkirkan komponen merbahaya, ketulenan dan kepekatan yang tinggi.

3. Berkepekatan tinggi.
Mempunyai EPA & DHA yang tinggi berbanding jenama lain.

4. Mengandungi 7 sprektrum lengkap asid lemak omega 3 tulen.

5. Bau dan rasa hanyir yang minimum.

6. Diiktiraf oleh Friend of Sea.
Memastikan bekalan minyak ikan berkualiti berterusan tanpa menjejaskan alam sekitar.

Setiap pembelian set kehamilan shaklee anda akan menerima konsultasi percuma.

Hubungi :
Indipendent Shaklee Distributor
Razanirah Aziz
ID 1173929
Direct link wasap
Email 
razanirahaziz@gmail.com














Continue Reading

Thursday, 5 April 2018

Atasi Masalah Sembelit Ketika Mengandung | Razanirah Aziz

B complex, Ostematrix, Sembelit, Set kehamilan shaklee, Vitamin c

Bila mengandung ni penyakit yang tak pernah ada pun boleh dapatkan. Dulu bila nak membuang lawas je tak payah nak duduk dalam toilet tu berjam-jam lamanya. Sekarang bila dah mengandung ni mula rasa tak nak ke toilet sebab mesti lama nak tunggu dia keluar. berhari-hari tak membuang tu perkara biasa sampai rasa perut tak selesa sebab najis tak nak keluar.

Ini la yang selalu dihadapi oleh ibu-ibu yang mengandung. Mana penat nak bawak perut yang semakin besar tu ke hulu dan ke hilir lagi nak fikirkan kesihatan bayi dan banyak lagi. Nak membuang pun takut sebab silap meneran terkeluar pulak anak.

Ibu, mak, ummi kat luar tu jangan risau ye kita ada jalan penyelesaian untuk semua masalah sembelit yang berlaku. Jom tengok

TIPS ATASI MASALAH SEMBELIT

1. Minum Air dengan kerap
Pengambilan air sekurang-kurangnya 3 liter sehari dapat membantu melembutkan najis.

2. Makan makanan yang berserat
Banyakkan mengambil makanan yang berserat seperti bijirin, oat, beras perang, sayuran kekacang dan buah-buahan

3. Senaman
lakukan senaman ringan seperti berjalan dan berbasikal dapat membantu pergerakan usus besar.

ATASI MASALAH SEMBELIT DENGAN SET HAMIL SHAKLEE

B COMPLEX
B complex, Ostematrix, Sembelit, Set kehamilan shaklee, Vitamin c
B3 (niasin) dalam B complex membantu mengawal sistem penghadaman serta menurunkan paras kolestrol.
B7 (biotin) membantu untuk mengawal hormon dan bertindak sebagai anti stress. Kekurangan B complex juga boleh menyebabkan masalah sembelit

VITAMIN C PLUS
B complex, Ostematrix, Sembelit, Set kehamilan shaklee, Vitamin c
Vitamin C membantu mengatasi masalah sembelit ringan. Vitamin C juga mempunyai kesan pelawas jika di ambil dalam kuantiti yang betul. Kesan pelawas sangat berguna pada individu yang mengalami masalah sembelit.  Vitamin C juga membantu dalam penyembuhan luka dalaman disarankan untuk najis berdarah.

OSTEMATRIX
B complex, Ostematrix, Sembelit, Set kehamilan shaklee, Vitamin c
Magnesium dalam ostematrix membantu melancarkan sistem penghadaman, melembutkan najis dan melawaskan pembuangan air besar. Ostematrix juga sesuai untuk yang mengalami masalah buasir. Magnesium disertakan dalam ostematrix untuk membantu memaksimakan penyerapan kalsium ke dalam tulang kita bagi mengelakkan kejadian batu karang di kemudian hari (ini adalah kelebihan Ostematrix Shaklee).

Dengan mengamalkan secara konsisten set hamil shaklee ini ibu-ibu tidak akan mengalami masalah sembelit. Pembuangan menjadi lancar dan tidak membuang masa yang lama setiap kali ke tandas.

Kelebihan Set Kehamilan Shaklee

❤  B-Complex Shaklee  dilengkapi dengan asid folik.

❤ Vitamin C Plus Shaklee mempunyai sistem perlepasan berperingkat (sustained released) yang melepaskan 500mg vitamin c dalam masa 5 jam untuk meningkatkan penggunaan dan mengurangkan pembaziran.

❤ Magnesium disertakan dalam Ostematrix untuk membantu memaksimakan penyerapan kalsium ke dalam tulang kita bagi mengelakkan kejadian batu karang di kemudian hari (ini adalah kelebihan Ostematrix Shaklee).
 
Dengan setiap pembelian set kehamilan shaklee anda akan mendapat konsultasi secara percuma.

Hubungi :
Indipendent Shaklee Distributor
Razanirah Aziz
ID 1173929
Direct link wasap
Email 
razanirahaziz@gmail.com 















Continue Reading

Wednesday, 4 April 2018

Snek sihat untuk ibu hamil yang lapar tengah malam | Razanirah Aziz

Ibu hamil, Snek yang sihat, Antioksidan, Vitamin, Nutrisi

Ketika hamil, ibu kerap rasa lapar terutama pada tengah malam. Rasa lapar yang tidak boleh ditahan-tahan menyebabkan ibu hamil sering makan dengan kuantiti yang banyak walaupun pada tengah malam. Pengambilan makanan yang sihat dan betul semasa lapar juga membantu mengurangkan rasa lapar dan mendapatkan tidur yang nyenyak.

Snek yang sihat membantu ibu kenyang dengan lama dan pertambahan berat tidak terlalu drastik. Simpan stok snek anda untuk tidak menyusahkan ketika anda bangun pada tengah malam untuk makan. Snek sering di kaitkan dengan makanan yang tidak sihat dan tidak sesuai untuk ibu hamil kerana terlalu banyak garam, gula dan berlemak.

Tetapi terdapat juga snek yang sihat untuk ibu hamil mengurangkan rasa lapar dan mengenyangkan perut. Antara snek sihat yang boleh dimakan semasa hamil adalah seperti :

1. Popcorn
Walaupun pada hakikatnya popcorn adalah makanan yang tidak sihat dan hanya di makan ketika menonton wayang sahaja tetapi popcorn mampu memberikan rasa kenyang yang kerana kandungan serat yang tinggi. Tetapi popcorn yang hendah dimakan adalah yang bebas dari mentega dan perasa. makan popcorn plain sahaja.

Ibu hamil, Snek yang sihat, Antioksidan, Vitamin, Nutrisi

2. Kekacang
Kekacang adalah snek yang sihat kerana kaya dengan antioksidan dan mampu memberikan rasa kenyang yang lama. Snek yang bernutrisi bantu untuk mengatur gula dalam darah dan meningkatkan produktiviti tubuh.

3. Cereal
Cereal selalu di ambil sebagai sarapan tetapi ibu hamil juga boleh mengambil pada waktu malam ketika rasa lapar. Ceral boleh diambil dengan susu atau tanpa susu sesuai dengan kehendak.

4. Buah-buahan
Tidak perlu disangkal lagi bahawa buah-buahan adalah snek yang sihat dan bernutrisi. Buah-buahan sesuai dijadikan snek kerana walaupun makan terlalu bnayak ianya tidak menyebabkan berat badan naik. Buah-buahan sangat sesuai dimakan pada waktu lapar.

Ibu hamil, Snek yang sihat, Antioksidan, Vitamin, Nutrisi,

5. Sayuran
Sayuran merupakan makanan yang kaya nutrisi dan vitamin. Menu sayuran boleh dimakan pada bila-bila masa sahaja termasuk rasa lapar pada waktu malam. Bagi anda yang tidak mengambil sayur atau tidak makan sayur, anda boleh mencuba beberapa jenis salad yang sedap.

Anda tidak perlu risau mengenai makanan yang boleh dimakan pada waktu lewat malam kerana bimbang berat akan bertambah. Diharap iannya dapat membantu.


Continue Reading