Friday 16 March 2018

Rahsia Kecantikan Kulit Wanita Korea | Razanirah Aziz

rahsia, wanita korea, penjagaan wajah, cantik

Korea negara 4 musim yang tiba-tiba popular disebabkan Winter Sonata. Setiap kali musim cuti ramai la orang kita yang nak pergi ke korea sebab terpesona dengan keindahan pulau nami. Pokok-pokok yang tinggi dilitupi salji yang tebal dan jalan yang memutih. Bukan itu sahaja makanan diorang pun boleh tahan terliur jugak ni yang penting halal ye.

Bukan setakat makanan dan keindahan yang disediakan tapi, cara penjagaan wajah yang sudah ditekankan sejak dibangku sekolah lagi. produk penjagaan wajah yang berbeza mengikut musim. Musim panas penjagaan yang ditekankan adalah sun screen manakala untuk musim sejuk mereka memerlukan produk untuk mengalakkan kulit menjadi kering.

Rahsia kecantikkan wanita korea ni dah menjadi ikutan atau trend dekat malaysia, nampak ringkas dan natural je kan. yang penting warna bibir yang sepadan dan eye liner je. Dalam penjagaan wajah mereka yang dititik beratkan adalah :

1. Pencuci muka
Bagi pencuci muka, mereka menggunakan jenis oil cleansing kerana mampu mencuci solekan wajah dengan sempurna sambil mengekalkan sebum semulajadi wajah. diikuti dengan pencuci muka berbuih dan membilas dengan air suam.
2. Penyegar/Toner
Penyegar muka dapat menaggalkan sel kulit mati dan menghilangkan sisa-sisa solekan yang tidak habis semasa mencuci muka. Penyegar wajah yang betul penting untuk mengelakkan kulit menjadi kering.
3. Serum
Mempunyai bentuk cecair yang memudahkan penyerapan dan memberikan penjagaan terbaik untuk memperbaiki masalah kulit.
4. Pelembab
Pelembab muka merupakan rutin yang biasa buat wanita namun yang membezakannya adalah pemilihan bahan yang digunakan dalam pelembab. Wanita korea percaya pelembab dari minyak sayuran baik untuk wajah manakala pelembab dari minyak mineral seperti petrolium jeli tidak memberikan apa apa kesan menjadikan kulit lembut dan cantik.
5. Senaman mulut
Kebanyakkan wanita korea melakukan senaman wajah. dengan menyebut Ma Me Mi Mo Mu dapat menggerakkan otot wajah dan bibir sebanyak 10 kali.
6. Urutan muka
Rahsia menjadikan kulit mereka lebih berseri dan sihat adalah dengan melalukan urutan secara perlahan dengan menggunakan minyak wajah atau krim pencerah. lakukan 2 atau 3 kali seminggu dapat menggalakkan pengaliran darah dan menambah keanjalan wajah. Elakkan dari melakukan urutan pada kulit yang berjerawat.
7. Masker
Masker wajah merupakan langkah terakhir dan dilakukan secara rutin oleh wanita korea. Sebaik-baiknya gunakan masker jenis pek atau tampal daripada jenis pelling off yang boleh mengurangkan keanjalan kulit.

Jadi tak hairan lah kulit wanita korea cantik, berseri dan licin kerana cara penjagaan wajah pun tersangatlah terperinci. Selain itu wanita korea juga mengamalkan gaya hidup sihat serta mengambil suplemen untuk penjagaan kulit dari dalam.

Nutrisi yang mencukupi merupakan makanan kepada kulit yang diperlukan untuk memberikan zat yang diperlukan untuk memperbaiki kerosakan kulit.


0 comments:

Post a Comment