Friday 9 March 2018

Masalah Kulit Sensitif dan Cara Mengatasi | Razanirah Aziz

kulit sensitif, nutrisi

Kulit sensitif merupakan masalah yang tiada jalan penyelesaian. Mereka yang mengalami kulit sensitif tidak tahu bahawa kulit mereka memerlukan penjagaan yang rapi. Bagi mereka yang mengalami kulit sensitif, kulit muka akan mengalami kemerah-merahan terutama di bahagian hidung.


Bagi mereka yang mengalami masalah kulit sensitif pastikan semak perkara ini :



1. Memilih produk yang berbau wangi

bagi mereka yang gemarkan produk penjagaan wajah mesti tidak asing dengan bau-bauan yang wangi yang menjadi penarik untuk mereka membeli. Tapi AWAS! mereka yang memiliki kulit sensitif dilarang menggunakannya kerana akan menyebabkan berlaku iritasi pada kulit.


2. Produk yang mengandungi bahan kimia

Bahan kimia merupakan salah satu perkara yang seharusnya dielakkan untuk kulit sensitif kerana mereka yang memiliki kulit sensitif mempunyai kulit yang nipis dan mudah luka. 


3. Kosmetik

Mereka yang mengalami kulit sensitif perlu elakkan penggunaan kosmetik yang terlalu tebal. Kesan penggunaan kosmetik yang tidak tepat juga akan menyebabkan kulit muka rosak. Pastikan kandungan bahan terlebih dahulu sebelum menggunakannya.


4. Terdedah kepada cahaya matahari

Sinar uv menyebabkan pembentukan kolagen pada kulit tidak sempurna, pigmentasi dan melanin kulit menyebabkan proses penuaan lebih awal. Elakkan dari terdedah terlalu lama dengan cahaya matahari. 


5. Diet harian 

Kekurangan air dan nutrisi yang cukup untuk tubuh badan juga menyebabkan kulit kering dan meningkatkan sensitiviti. Makanan yang tidak sihat seperti mnakanan bergoreng juga penyebab sensitiviti pada kulit. 

Sebelum membeli sesuatu produk penjagaan wajah perlu baca terlebih dahulu kandungan bahan setiap barangan yang hendak dibeli. Salah satu masalah kulit sensitif ini adalah parut atau bekas jerawat yang lambat pudar. kalau salah pakai produk atau kosmetik dan tumbuh jerawat memang lambat nak hilang la...


Jangan bermuram durja ya, kulit sensitif boleh dirawat. Cara yang mudah dan selamat untuk kulit kembali pulih dan sihat.



1. Gunakan pelembab wajah

Bagi menyembuhkan kulit muka yang sensitif dari jangkitan dan keradangan, maka gunakan pelembap wajah pada lapisan permukaan kulit. Ianya dapat megembalikan kelembapan wajah. Elakkan menggunakan pelembab yang mengandungi minyak berlebihan.


2. Gunakan Sun Screen atau sun protector (SPF)

Sun screen atau SPF sangat penting pada kulit untuk menjaga melanin dan kolagen pada kulit. Gunakan pelindung matahari yang mengandungi SPF30 dan ke atas. Elakkan bahan yang mengandungi wangian, minyak dan bahan kimia.


3. Elakkan memakai scrub wajah dengan kerap

Gunakan scrub wajah 1 atau 2 kali seminggu sahaja. bagi kulit sensitif, cuci scrub dengan lembut dan kurangkan penggunaan scrub yang boleh melukakan kulit muka.


4. Pilih pencuci wajah yang sesuai

Pembersih digunakan untuk menaggalkan lebihan minyak dan kotoran pada wajah namun tidak ramai yang memilih produk yang benar-benar sesuai dengan wajah. Apabila menggunakan sesuatu produk lebih dari 6 bulan dan tiada sebarang perubahan, mungkin produk tersebut tidak sesuai untuk wajah kita.


5. Pilih kosmetik yang selamat

Pilih produk yang yang sesuai serta mempunyai antioksidan dan mengandungi bahan- bahan anti keradangan. Pilih kosmetik yang mengandungi bahan organik dan tidak mengandungi bahan kimia berbahaya


6. Pengambilan makanan seimbang

Pemakanan yang seimbang yang mengandungi nutrisi yang cukup dapat membantu mengurangkan keradangan pada kulit dan mencegah garis halus. Nutrisi yang cukup dari buah-buahan dan sayuran dapat memudarkan parut dengan lebih cepat.


mereka yang mengalami kulit sensitif akan nampak kesan perubahan yang sangat memuaskan jika dapat merawat dengan konsisten. 



Kulit sensitif ? tiada lagi...



Selamat meencuba





0 comments:

Post a Comment