Sunday 18 March 2018

Tanda Toksin Berlebihan Dalam Badan yang Jarang Kita Peduli | Razanirah Aziz

Jerawat, Toksin, Berat badan, Kurus

Banyak masalah yang disebabkan oleh toksin ni. Kebanyakkannya boleh mendatangkan kemudaratan kepada kita. masalah seperti bau badan sampaikan diri sendiri pun rasa nak muntah. Selalu sangat dapat jelingan sebab muka banyak jerawat. Kawan sebelah rasa tak selesa kita asyik tergaru-garu. Buat kerja sikit je pun tapi penat macam pergi hiking.
  
Anda mungkin sedang menternak toksin dalam badan tanpa anda sedari. Eiuuu teruk sangat ni kalau pasangan sendiri pun dah mula tegur, malu kot. Nak tahu tahap toksin dalam badan berlebihan atau tidak, Jika anda mempunyai semua tanda-tanda yang disenaraikan, anda perlu memcari jalan penyelesaiannya.

TANDA TOKSIN BERLEBIHAN DALAM BADAN
1. Selalu keletihan 
Masih berasa letih walaupun sudah berehat dan tidur secukupnya. Berasa letih walupun melakukan kerja yang sedikit. Keletihan juga adalah tanda tindakbalas hormone terhadap sistem imun tubuh anda. Ini adalah salah satu tanda mungkin toksin dalam badan telah berlebihan.

2.  Berat badan susah nak turun
Memang bukan mudah nak turun berat badan, tetapi bila kita dah lakukan senaman, kawal pemakanan dan ambil suplemen untuk turunkan berat tapi berat masih tak turun jugak. Tanpa kita sedar toksik dari pemakanan harian kita dan produk penjagaan diri telah menjelaskan fungsi semulajadi hormon.
Keadaan dimana berat badan sukar diturunkan adalah petanda badan kita telah dipenuhi dengan toksin sehinggakan segala macam bentuk senaman, diet pemakanan, suplemen mahupun ubat tidak mampu kurus kan anda.

3. Nafas berbau
Nafas berbau seringkali dikaitkan dengan masalah penghadaman, tapi tahukah anda itu juga petanda hati anda sudah tidak mampu menyingkirkan toksin yang terlalu banyak dalam badan.
Sehingga bau nafas yang busuk akan kembali walaupun telah memberus gigi, mengunyah gula-gula getah dan berkumur dengan ubat kumur. Bukan sahaja nafas berbau tapu badan berbau jugak adalah tanda toksin berlebihan dalam badan.

4. Sembelit
Sembelit terjadi apabila terlalu banyak makan makanan yang diproses. Makanan sukar dihadam kerana makanan yang diproses bercampur dengan bahan kimia dan pengawet untuk mengekalkan kesegaran dan ketahanan.
Apabila kita mengalami masalah sembelit najis dan toksin tidak dapat dikeluarkan daripada tubuh, jadi toksin yang terkumpul dalam badan akan mengakibatkan anda mengalami sakit kepala, sakit-sakit badan dan keletihan. Jadi elakkan dari mengambil makanan yang telah diproses terlalu banyak atau kerap.

5. Sensitif pada bauan 
Toksin yang tinggi dalam tubuh akan bertindakbalas dengan dengan bau wangi. Kenapa? kerana reaksi dengan bauan dari bahan kimia.
Anda akan mengalami pening kepala atau sakit perut apabila terhidu bau yang kuat. Tapi jangan tersalah sangka dengan alahan mengandung ye. Pastikan apa penyebabnya.

6. Sakit kepala 
Jika anda terlalu kerap sakit kepala, berkemungkinan besar racun toksin terlalu banyak dalam badan dan menganggu peredaran darah.

7. Reaksi kulit.
Masalah seperti ruam, bisul jerawat dan masalah kulit lain juga merupakan salah satu petanda toksin tinggi dalam tubuh. Masalah kulit berkaitan jerawat adalah disebabkan oleh racub dalam makanan dan penggunaan produk penjagaan kulit.
Ruam dan gatal-gatal pada kulit adalah petanda tubuh cuba menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

Bagimana cara untuk membuang toksin
1. Senaman
Lakukan senaman dengan kerap untuk melancarkan peredaran darah dan membuang toksin melalui peluh. Toksin yang banyak akan menyebabkan peluh menjadi terlalu busuk. 

2. Air Kosong
kerapkan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari untuk melancarkan pembuangan toksin melalui najis dan urin.
Jangan biarkan toksin terlalu lama dalam badan, toksin yang berlebihan menjadi punca kepada penyakit yang berbahaya jika dibiarkan.

0 comments:

Post a Comment